واژه های جدید در بانکداری نوین یا نئو بانکها

با گذر از بانکداری سنتی، این حوزه وارد دوران نوینی شده است. نئو بانک ها که با تلفیق بانکداری دیجیتال و فناوری نوین تشکیل شده اند، در حال گسترش در تمام دنیا هستند. با پوست اندازی بانکداری، واژه های جدید و پرطرفداری وارد این حوزه شده اند که نگاهی به آنها می اندازیم:

  1. بلاکچین: بستر اصلی تولید رمز ارزها ( پول الکترونیکی از این واژه گذر می کند. بلاکچین بعنوان یک دفتر کل حسابداری پول دیجیتال عمل می کند و از بلوک های بسیار ریز دیجیتال که مانند زنجير بهم متصل هستند و هر بلوک دارای یک تعریف واحد است، تشکیل شده است. نئو بانکها با سرمایه گذاری در این حوزه، علاوه بر آماده کردن بستر تولید و نشر رمز ارزها، از بلاکچین برای جایگزینی یک سری عملیاتهای سنتی استفاده خواهند کرد.
  2. رمز ارزها: معروفترین و گرانقیمت ترین رمز ارز حال حاضر دنیا، بیت کوین است. درست است که هنوز هیچ بانک مرکزی در دنیا آن را بعنوان پول قبول نکرده است ولی در بسیاری از کشورها داد و ستد و استخراج می شود. در حال حاضر، چند بانک چین در حال پیشتازی در سرمایه گذاری در این حوزه هستند. بعد از بیت کوین، اتریوم دومین رمز ارز پر طرفدار دنیاست.
  3. هوش مصنوعی: جایگزین بسیاری از عملیات بانکی با فناوری و هوشمند کردن بانک ها از دیگر حوزه های جدید در نئو بانکهاست. استفاده از هوش مصنوعی بجای کارمند ها و بوروکراسی هزینه بر بانکها، در کوتاه مدت قابل تصور است. در آینده نزدیک هوش مصنوعی، بار بخش عظیم عملیات بانکی را یک تنه بر دوش خواهد کشید. هوش مصنوعی از ارکان اصلی نئو بانک هاست.
  4. امنیت سایبری: اطلاعات کاربران بانکها از حیث محرمانه بودن، همطراز اطلاعات نظامی کشورها محسوب می شود. در بانکداری سنتی کاغذها و پوشه ها در دسترس عموم نبود و بانکها نگران افشای اطلاعات نبودند، ولی با دیجیتالی شدن نئو بانکها، اهمیت حفاظت از بخش فناوری، بسیار چشمگیر است. عدم امنیت سایبری یک بانک در قرن 21، باعث ریزش مشتریان و البته متضرر شدن آنهاست. مبارزه با هک شدن یا ویروسی شدن سیستم بانکی و حفاظت از حریم شخصی کارمندان از الزامات نئو بانکهاست. 
  5. اینترنت اشیاء: علاوه بر اپلیکیشن های تخصصی قابل اجرای بانکها در موبایل، در حال حاضر قابلیت تنظيم عملیات بانکهای دیجیتال، برروی ابزاری مانند: ساعتهای هوشمند با ابزار دیگر، دور از ذهن نیست. اینترنت اشیاء با استفاده از هوش مصنوعی در نئو بانکها، در حال پیگیری جدی است.  در آینده ای نزدیک شاید پوشیدنی های خاص به بازار عرضه شوند که بر اساس تشخیص عملکرد بدن شما، زمان اتصال به بانک و انجام عملیات را بصورت هوشمند تشخیص دهند.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: تا سال 2050 میلادی سرمایه گذاری روی صنعت سرگرمی در صدر قرار خواهد گرفت

آخرین مطالب
وب سایت تخصصی بانکداری هوش مصنوعی دومان سهند

دومان سهند بانکداری بدون شعبه های فیزیکی و جایگزینی هوش مصنوعی به جای انسان را بانکداری هوشمند می نامد و معتقد است تا سال ۲۰۵۰ ، بانکداری هوشمند می شود . دومان سهند در تلاش است در مورد بانکداری هوشمند و انحصار شکنی مافیای ...