گذر از پول سنتی

هیچ چیز مانند پول نمی تواند قدرت حاکمیت یک دولت را نشان دهد. روی بیشتر اسکناس های دنیا، تصاویری از روسای جمهور، پادشاهان، ملکه ها و نخست وزیران قرار داده می شود. پول کاملا با تصور ما از اقتصاد ملی، قدرت ملی و حتی هویت ملی مانوس است. آیا واحد پولی وجود دارد که بتواند به نوعی این پیوند سنتی دولت با ملت را از بین ببرد؟ آیا فناوری دیجیتال می تواند تا آنجا پیش برود که جایگزین بانکها با دولت بعنوان ناظران اعتماد شود و ابزاری نوین برای انجام کسب و کار در سراسر جهان ایجاد کند؟ بیت کوین یک واحد پول بین المللی جدید است که در بحبوحه بحران مالی در سالهای 2008 و 2009 ایجاد شد.

بیت کوین مثال خوبی برای تصور بهتر آينده پول مجازی است. بیت کوین از یکسو نوعی پول دیجیتال است که بصورت کد ذخیره می شود و در تراکنش های آنلاین بکار می رود و از سوی دیگر، نوعی پول رمزگذاری شده محسوب می شود. اصطلاح پول رمزگذاری شده از نظر معنا معادل پول دیجیتال است که همین نشان می دهد که هدف از رمزنگاری پول، افزایش امنیت آن است. بیت کوین بعنوان اولین پول رمزگذاری شده جهان، در سالهای اخیر کاربردهای گسترده ای یافته است.

با اینکه تقریبا چند واحد پولی دیگر هم از این دست وجود دارد، در حال حاضر بیت کوین از همه آنها مهمتر و موثرتر است. در پایان فصل تعطیلات سال 2014 برخی از 21000 فروشگاه بزرگ اینترنتی از جمله: ویکتوریا سیکرت آمازون، ای بی و فروشگاه های کامارت؛ بیت کوین را بعنوان یکی از شیوه های قابل قبول دریافت وجه از مشتری قبول کردند. شاید استفاده از بیت کوین در نگاه اول، نوعی سرمایه گذاری باشد، زیرا ارزش این پول دیجیتال ثابت نبوده و همواره بالا و پایین می رود. با وجود این ارزش واقعی بیت کوین را باید در جای دیگر جست.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: چگونه تک شاخ دنیای مالی باشیم؟

آخرین مطالب
وب سایت تخصصی بانکداری هوش مصنوعی دومان سهند

دومان سهند بانکداری بدون شعبه های فیزیکی و جایگزینی هوش مصنوعی به جای انسان را بانکداری هوشمند می نامد و معتقد است تا سال ۲۰۵۰ ، بانکداری هوشمند می شود . دومان سهند در تلاش است در مورد بانکداری هوشمند و انحصار شکنی مافیای ...