فدرال رزرو نماد بانکداری سنتی

بانک مرکزی آمریکا ( فدرال رزرو ) قدرتمندترین نهاد مالی دنیاست. قدمت آن به سال ۱۹۱۳ می رسد که کنگره آمریکا تصمیم به تاسیس آن گرفت. با اینکه نسبت به بانک مرکزی دیگر کشورها ، قدمتی ندارد ولی با دلار سلطه خود را به بازارهای پولی تحمیل می کند.

از سال ۱۹۰۷ ، گفتگوها در آمریکا برای ایجاد آن آغاز و سرانجام به نتیجه رسید . ابتدا ۱۲ منطقه فدرال رزرو وجود داشت . این نهاد مالی از سه نهاد تشکیل شده است؛ یکی هیئت مدیره، دیگری کمیته بازار آزاد و سوم ۱۲ فدرال است . رئیس فدرال رزرو توسط رئیس جمهور به سنا معرفی و در نهایت توسط سناتورها انتخاب می شود.

شاید عجیب به نظر برسد ولی فدرال رزرو تنها با دو تصمیم می تواند بر بازارهای پولی دنیا تاثیر بگذارد ؛ اول تعیین نرخ بهره ، دوم چاپ اسکناس (دلار) . معمولاً انتقاد یا زیر سوال بردن عملکرد این نهاد یا فایده ای ندارد یا خطرناک است . منافع لابی‌های یهود و سازمان های خانوادگی ثروتمند و صاحبان برند های میلیاردی و البته سهامداران پرنفوذ مانع از تغییرات و اصلاحات در فدرال رزرو است . فدرال رزرو نماد بانکداری سنتی در دنیاست.

رئیسان بانک مرکزی آمریکا معمولاً افرادی سن بالا و کهنسال هستند. آنها گاهی بیش از یک دهه به عنوان رئیس بانک مرکزی جلوس می کنند. ظاهراً تغییر و نفوذ به قوانین پوسیده فدرال رزرو محال است . اما جوانان سیلیکون ولی بدون ترس به دنبال تغییر دنیا هستند و بانکداری هوشمند قطعاً فدرال رزرو را هم به لرزه خواهد انداخت.

 

پیشنهاد می کنیم این مقاله را نیز بخوانید: غول صنعت مالی استرالیا، از افول تا بازیابی بازار

آخرین مطالب
وب سایت تخصصی بانکداری هوش مصنوعی دومان سهند

دومان سهند بانکداری بدون شعبه های فیزیکی و جایگزینی هوش مصنوعی به جای انسان را بانکداری هوشمند می نامد و معتقد است تا سال ۲۰۵۰ ، بانکداری هوشمند می شود . دومان سهند در تلاش است در مورد بانکداری هوشمند و انحصار شکنی مافیای ...